گروه اجتماعی: ‌‌‌سخنگوی دولت ضمن تاکید بر اینکه توزیع سهام عدالت توزیع فقر نیست، بلکه استفاده از منابع عمومی کشور تلقی می شود ، تصریح کرد: وظیفه وزارت رفاه حمایت مقطعی و اورژانسی از مردم نیست.

این وزارتخانه باید در زمان بروز حوادث، دوران سالخوردگی و ...، حمایت لازم را از آسیب دیدگان اجتماعی داشته باشد.
غلامحسین الهام صبح دیروز در مراسم معارفه وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت : اساس برنامه های بلند مدت باید در جهت عدالت خواهی در جامعه باشد، به طوری که با ارائه برنامه های درست به توزیع مناسبی از عدالت در جامعه دست پیدا کنیم.سخنگوی دولت افزود: تمامی افراد جامعه در معرض آسیب هستند و باید امنیت روانی را در میان آنان ایجاد کنیم تا مردم در تمامی شرایط به امنیت دست پیدا کنند.وی در خصوص حمایت از سالخوردگان و بازنشستگان گفت: حمایت از این افراد و کمک مالی به آنان صدقه نیست و نباید ادبیات توهین‌آمیز برای این قشر استفاده شود و دوران سالخوردگی و بازنشستگی ارزش انسان‌ها محسوب می‌شود و نگاه حمایتی نیز نگاهی نیست که از بعد صدقه باشد ، بلکه تکلیفی است که باید با مدیریت صحیح منابع عمومی انجام شود.الهام با اشاره به اینکه نگاه مدیریتی در وزارت رفاه نگاه اقتصادی است، افزود: تدابیر اقتصادی در جهت انجام وظایف مناسب است اما نباید وزارت رفاه به عنوان بنگاه اقتصادی در نظر گرفته شود.

من برای جبران نیامده‌ام
وزیر جدید رفاه و تأمین اجتماعی گفت: من برای جبران به این وزارتخانه نیامده‌ام، بلکه آمده‌ام تا ادامه دهم.

عبدالرضا مصری که تا پیش از این ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت در مراسم معارفه خود افزود:« قاعده این نیست که حتماً کم و کسری وجود داشته باشد تا شخصی جایگزین دیگری شود.

وی با تأکید بر این که به بحران مالی در کشور اعتقادی ندارد گفت: اگر بخواهیم سطح توقعات و انتظارات را بالا ببریم در سراسر دنیا بحران مالی وجود دارد. اما سعی خواهیم کرد توان مالی زیر مجموعه‌های وزارت رفاه را تقویت کنیم تا مشکلات بهبود یابد.» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تعیین خط فقر را امری سهل و آسان توصیف کرده و گفت: «تعیین خط فقر کار دشواری نیست. ما اصلاً دنبال تعیین خط فقر نیستیم بلکه تعیین خط بقا را پیگیری خواهیم کرد.
وزیر جدید رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص هدف‌مند کردن یارانه توضیح داد: «هدف‌مند کردن یارانه‌ها یک طرفش آماده است یعنی ما می‌توانیم به راحتی یارانه‌ها را هدف‌مند کنیم. مشکل بوجود آمده عدم دسترسی به گروه هدف و میزان نیاز به یارانه هدف‌مند در کشور است.  مصری در توضیح بیشتر گفت: «ما می‌توانیم مسئولین را قانع کنیم تا برای هدف‌مند کردن یارانه‌ها اقدام کنند. اما نداشتن اطلاعات کافی از سطح درآمد مردم بزرگترین مشکل برای توزیع یارانه بین آنهاست.»
به اعتقاد وی دسترسی به اطلاعاتی پیرامون میزان دستمزد اقشار متفاوت مردم برای هدف‌مند کردن یارانه‌ها الزامی است حال آن که اطلاعات دقیق و دسته‌بندی شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.مصری پیشنهاد می‌دهد که برای پیدا کردن ارقام درآمد مردم میزان مالیات پرداختی به عنوان پایه درنظر گرفته شود و گروه‌هایی که بنا به شغل‌شان مالیات پرداخت نمی‌کنند، دسته‌بندی شده و با ارائه پرسشنامه سعی در جمع‌آوری اطلاعات درآمدی از آنها بشود.

کد خبر 6874

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز